Maar het moet ook haalbaar en betaalbaar blijven voor de burger. Als je dit niet doet, heb je geen inclusief klimaatbeleid en haakt iedereen af.
Wij zullen vanuit onze fractie er altijd blijven over waken dat, onafhankelijk van de bestaande targets die we nu en in de toekomst willen halen, de maatregelen die we onszelf gaan opleggen goed doorgerekend zijn op basis van goede gedetailleerde exacte data. De maatregelen moeten goed doorgerekend zijn met de nodige impactanalyses.
De manier waarop we tevreden zijn met algemene data bleek duidelijk toen er in de pers een artikel verscheen over niet indexatie van huurprijzen vanaf een bepaald jaar en daaraan gekoppeld dat 33% van de wooneenheden label E of F hebben – en dus de huurprijzen niet mogen indexeren. Maar we hebben geen nauwkeurige cijfers over aantal verhuur wooneenheden met label E of F. Een eenvoudige berekening leert dat het vermoedelijk gaat over 7 tot 8%. Maar de federale registratie van huurcontracten zouden best gelinkt worden of overgebracht worden naar Vlaanderen – zodat we over betere data beschikken.
De manier waarop we officieel data verzamelen, omdat dit zo moet verwerkt worden in een VEKP, die deel uitmaakt van een NEKP en dit omwille van de Europese regelgeving, kan relatief zijn.
Voorbeeld 1: transportsector is op basis van nationaal fossiel brandstofverbruik in vergelijking met een referentiejaar – en via een bepaalde verdeelsleutel naar de gewesten: maar wat met tanktoerisme, wat met elektrische wagens?
Voorbeeld 2: residentiële sector is op basis van fossiel brandstofverbruik in vergelijking met een referentiejaar, maar er wordt geen rekening gehouden met bv dat er nu meer wooneenheden zijn dan het referentiejaar. Er wordt geen rekening gehouden met het verbod op aardgasaansluiting voor nieuwbouw en ingrijpende energetische renovatie of met feit dat veel nieuwbouw nu al een label A of B heeft.
Met andere woorden, er is ook nood aan kengetallen ter attentie van een referentiejaar, kengetallen bijvoorbeeld per km of per wooneenheid.