In september ging de Luikse leverancier Energy2Business al failliet, een kleine speler met 3.000 bedrijfsklanten.
Wat betekent dit voor klanten van failliete leveranciers?
Belangrijk om te weten is dat Vlaamse regelgeving garandeert dat, als een energieleverancier failliet gaat, niemand zonder elektriciteit of aardgas valt. Het ligt namelijk wettelijk vast dat, na een faillissement, Fluvius gedurende 60 dagen optreedt als noodleverancier voor gezinnen en bedrijven in Vlaanderen.
Gedurende die 60 dagen is het de bedoeling dat klanten zo snel mogelijk een nieuw contract afsluiten met een andere elektriciteits-/aardgasleverancier. Om te weten bij welke leverancier je het best aansluit kan je beroep doen op de V-test.
Als je voorschotten te laag waren, dan zal de curator je op een later tijdstip een eindafrekening sturen, uiteraard aan de afgesproken tarieven. Als je voorschotten te hoog waren, dan kan je eventueel een schuldvordering indienen bij REGSOL, maar of je dat geld ooit zal terugzien is hoogst twijfelachtig. Een particulier is bij zijn energieleverancier namelijk geen bevoorrechte schuldeiser.
Voor diegenen die ingetekend hebben op de groepsaankoop, zoals bijvoorbeeld georganiseerd door de Provincie Oost-Vlaanderen, zijn de regels dezelfde. De provincie faciliteerde, maar is niet de leverancier.
Wil je meer weten, heb je nog vragen? Neem dan zeker een kijkje op de website van de VREG.