Hierbij hun conclusies :
In lijn met de ambitieuze doelen van de European Green Deal heeft Vlaanderen zich ten doel gesteld om tegen 2030 één miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben. Met het Vlaams Energie- en Klimaatplan en het “Clean Power for Transport” actieplan is Vlaanderen vastbesloten om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen en een voortrekkersrol te spelen in de strijd tegen klimaatverandering. Maar wat is de perceptie van de Vlaamse bevolking over deze transitie? Het doel van het onderzoek was om de belangrijkste stimulansen en belemmeringen met betrekking tot elektrisch rijden te identificeren. De bevraging werd breed uitgevoerd, 560 Vlamingen (respondenten) hebben de enquête ingevuld: vooral mannen en hoge opgeleiden.
Uit de studie blijkt dat een meerderheid van de Vlamingen bereid is om ooit elektrisch te gaan rijden, maar niet vandaag. Vandaag is er een groep van 19% die nooit een elektrische wagen zou kopen, en 14% pas binnen meer dan 10 jaar.
Belemmeringen en Stimulansen
Bij de aanschaf van elektrische auto’s is de hoge aankoopprijs de voornaamste belemmering, vooral voor mensen met een lager inkomen. Dit wordt gevolgd door het beperkte bereik van de wagen en de beperktheid van laadinfrastructuur. Naast belemmeringen werden ook stimuli geïdentificeerd. Fiscale voordelen voor elektrische auto’s zijn de belangrijkste stimulans, gevolgd door milieu- en klimaatoverwegingen. Verder reageerde de meerderheid eerder negatief op het voorstel van Minister Peeters om meer te werken met gecentraliseerde laadpleinen voor elektrische voertuigen. Slechts 34,1% van de bevolking geeft aan dat dit hun motivatie zou vergroten.
Elektrisch laden
Voor het laden van het voertuig is thuisladen de populairste optie, gevolgd door laden op het werk. Een openbare parking is de minst favoriete locatie. Bij een publieke laadpaal zijn de mensen ook maar bereid om maximum en kwartier te wachten. Thuis valt het mediaan op 2-4 uur. Een gigantisch verschil dus. Wat betreft de maximale afstand die men wil afleggen tot een publieke laadpaal is meer dan 90% bereid om meer dan 500 meter te reizen. Hiervan is zelfs 38,6% bereid om verder dan 2,5 km te rijden.
De “paal-volgt-wagen" strategie van Minister Peeters, waarbij er om 250m een laadpaal wordt gezet lijkt dus niet echt toepasselijk.
Conclusie: niets nieuws dus onder de “laadpaal” – enkel nu een wetenschappelijke bevestiging, met dank aan Marie Van Dyck, Romy Dumont en Pieter Voordeckers.