Maar het moet ook haalbaar en betaalbaar blijven voor de burger. Als je dit niet doet, heb je geen inclusief klimaatbeleid en haakt iedereen af.

Wij zullen vanuit onze fractie er altijd blijven over waken dat, onafhankelijk van de bestaande targets die we nu en in de toekomst willen halen, de maatregelen die we onszelf gaan opleggen goed doorgerekend zijn op basis van goede gedetailleerde exacte data.  De maatregelen moeten goed doorgerekend zijn met de nodige impactanalyses. 

De manier waarop we tevreden zijn met algemene data bleek duidelijk toen er in de pers een artikel verscheen over niet indexatie van huurprijzen vanaf een bepaald jaar en daaraan gekoppeld dat 33% van de wooneenheden label E of F hebben – en dus de huurprijzen niet mogen indexeren.  Maar we hebben geen nauwkeurige cijfers over aantal verhuur wooneenheden met label E of F.  Een eenvoudige berekening leert dat het vermoedelijk gaat over 7 tot 8%. Maar de federale registratie van huurcontracten zouden best gelinkt worden of overgebracht worden naar Vlaanderen – zodat we over betere data beschikken. 

De manier waarop we officieel data verzamelen, omdat dit zo moet verwerkt worden in een VEKP, die deel uitmaakt van een NEKP en dit omwille van de Europese regelgeving, kan relatief zijn. 

Voorbeeld 1: transportsector is op basis van nationaal fossiel brandstofverbruik in vergelijking met een referentiejaar – en via een bepaalde verdeelsleutel naar de gewesten:  maar wat met tanktoerisme, wat met elektrische wagens? 

Voorbeeld 2: residentiële sector is op basis van fossiel brandstofverbruik in vergelijking met een referentiejaar, maar er wordt geen rekening gehouden met bv dat er nu meer wooneenheden zijn dan het referentiejaar. Er wordt geen rekening gehouden met het verbod op aardgasaansluiting voor nieuwbouw en ingrijpende energetische renovatie of met feit dat veel nieuwbouw nu al een label A of B heeft. 

Met andere woorden, er is ook nood aan kengetallen ter attentie van een referentiejaar, kengetallen bijvoorbeeld per km of per wooneenheid.

uitleg

Een ander voorbeeld is het fetish omtrent de doelstellingen hernieuwbare energie.  Er is een doelstelling tussen BE en EU afgesproken, die dan verdeeld is over de gewesten.  Maar % betekent ook dat je een getal in de teller staan hebt: zijnde de hoeveelheid opgewekte hernieuwbare energie – en een getal in de noemer: zijnde het totaal verbruik.  Als we inderdaad door COVID en de energiecrisis zien dat de noemer kleiner wordt, dan zal je met hetzelfde geïnstalleerde vermogen wel degelijk een hoger % halen.  Zoals gisteren besproken : dit brengt ons 4 miljoen € op.  Maar versta me niet verkeerd, ik heb geen probleem met hernieuwbare energie, zolang deze ook kosten-efficiënt is.  En zo slecht zijn we ook niet, we zitten in de top 5 binnen de Europese regio’s als het gaat over geïnstalleerd vermogen per 1000 inwoners – en dit voor een dichtbevolkte regio. 

Maar het bewijst wel, dat energie-efficiëntie en ook circulaire economie onze speerpunten moeten zijn voor een toekomstig robuust en duurzaam klimaatbeleid.  En we zijn dan ook verheugd dat de vorige regering deze trend (in tegenstelling tot daarvoor) gestart is en deze trend met de regering verder gezet wordt.  Want efficiënter omgaan met onze energie (of die nu fossiel is of elektrisch), met de benodigde materialen (en dus ook de edele metalen zoals koper, aluminium of Kobalt en Lithium) is niet enkel goed voor het klimaat, maar maakt ons ook minder afhankelijk van minder stabiele regio’s buiten Europa.  Maar vooral, iedere niet verbruikte kWh is ook goed voor de portemonnee van de burger en de ondernemingen!