Terwijl Vlaanderen iedereen wil overtuigen om te investeren in duurzame energie, gaan Infrabel en de bevoegde federale minister Bellot op de rem staan. Als we de klimaatdoelstellingen willen halen, is het nochtans noodzakelijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt en binnen het eigen beleidsdomein de mogelijkheden maximaal benut.

Een proefproject op de rails of niet?

Zonnepanelen langs spoorwegbermen kan als grootschalig project niet zomaar worden gerealiseerd. Er zijn immers tal van factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Vandaar dat werd geopperd om te beginnen met een proefproject. Dat moet het mogelijk maken om de risico’s op te sporen en te leren uit de praktijk. Als dit succesvol blijkt, kunnen dergelijke projecten ook op andere locaties worden uitgevoerd.

Voor een eerste proefproject werd een traject van een tiental kilometer langs de hst-lijn tussen Haasrode en Hoegaarden uitgekozen. Minister Tommelein ging daarover in oktober 2016 in overleg met de bevoegde federale minister van Mobiliteit, François Bellot, en later ook met de spoorwegbeheerder Infrabel.

Op een schriftelijke vraag van de federale collega Renate Hufkens van 26 juli 2016 aan minister Bellot antwoordde de minister begin deze maand dat het kabinet op geen enkele wijze betrokken is in de gesprekken. Tevens zou er geen afgelijnd project bestaan en kan er dus ook geen timing worden gegeven. Tijdens de commissie Energie van 21 maart 2018 stelde ik aan Vlaams minister Tommelein de vraag naar de stand van zaken van het proefproject. Uit het antwoord blijkt dat er nog tal van drempels zijn en er bovendien geen interesse is bij de energiebedrijven. De minister bevestigde dit op 28 maart 2018 in plenaire zitting van het Vlaams parlement.

Ideeën lanceren, projecten uitvoeren

Vlaanderen mag dan interessante en boeiende ideeën lanceren, vaak hebben we niet de nodige bevoegdheden om die op ons eentje te realiseren. Om zonnepanelen langs de spoorwegen te plaatsen, moeten we nu eenmaal rekenen op de energiebedrijven, maar vooral ook op Infrabel en dus de bevoegde federale minister Bellot. Daar knelt het schoentje. Terwijl Vlaanderen massaal op de boot springt om te investeren in zonnepanelen en op dat vlak ook resultaten boekt, kruipt federaal de trein der traagheid.

Als het antwoord op een schriftelijke vraag al bijna 20 maanden op zich laat wachten, dan belooft dat niet veel goeds voor het welslagen van dit project.

Alle overheden moeten overtuigd zijn van de urgentie om een versnelling hoger te schakelen, het potentieel sneller te benutten en het goede voorbeeld te geven. In het energiepact moet ieder bestuur zijn verantwoordelijkheid effectief opnemen. Dat gaat zeer duidelijk over lokaal, provinciaal, regionaal én federaal.

Overheidsbedrijven hebben ook hun verantwoordelijkheid. Het zou toch jammer zijn dat Infrabel de trein mist om te investeren in hernieuwbare energie en zo het potentieel voor PV-installaties langs spoorwegbermen optimaal te benutten verliest.

Tot slot, sommige ministers lanceren graag ideeën. Dat siert hen. Veel liever zien we dat deze ook effectief worden uitgevoerd. Het energiebeleid staat of valt met concrete resultaten, want ideeën alleen kunnen onmogelijk de lamp laten branden. We blijven nu nog te vaak op onze honger zitten. Zo kijken vol ongeduld uit naar de realisatie van zonnedelen, de energienorm, het federale energiepact,...

Onderwerpen